Chimpansees in Kibale
31 juli 2015 - Kibale Forest National Park, Oeganda
Hoi hoi,
Hier zijn we weer. We zijn weer een paar dagen verder en we hebben ons inmiddels verplaatst van Murchison Falls NP naar Kibale Forest NP. Tussendoor hebben we een lange autorit via Hoima gehad, die ons leuke dorpjes liet zien, met kleine huisjes met een rieten dak. Overal zijn hier scholen te vinden, maar dat wil
niet zeggen dat ook alle kinderen naar school gaan. De meeste gezinnen hebben hier 8-12 kinderen, waarvoor de regering voor 4 kinderen school betaald. Voor de overige kinderen moeten de ouders zelf het uniform en boeken betalen. Zo zier je hier dus enorm veel kinderen met een jerrycan lopen om water te gaan halen voor het gezin.
Onze chauffeur Noël is erg behulpzaam en adviseert ons soms tussendoor om het plan wat aan te passen, zodat het wat economischer werkt wat betreft de tijd. Blijkt trouwens dat deze man eerder de gids is geweest van onze enige echte Johnny de Mol samen met Doutzen Kroes en later nog van Art Rooijakkers. (de aflevering van Johnny de Mol is nog terug te zien op Youtube). Een echte beroemdheid hier dus. ;)
Gisteren zijn we aangekomen in Kibale Forest NP, waar we wederom een geweldige kamer hebben gekregen. We hebben een cottage die een geweldig uitzicht over de theeplantages heeft, een enorm vergezicht dus. Daarnaast een grote privétuin om de cottage. Enorm geniet hier. We zouden hier best een paar dagen langer willen blijven. Vanmorgen stond een bezoek aan de chimpansees op het programma. Na een korte uitleg trokken we met een gewapende gids het park in. Gewapend omdat er onder andere ook olifanten en buffels rondlopen, die we als mensen niet graag tegenkomen. We moesten eerst een klein stukje rijden en bij het uitstappen kwam er al meteen een grote chimp voorbij gewandeld. Natuurlijk waren we hier niet op voorbereid en hadden we het fototoestel nog niet in de aanslag.
Na een uurtje ofzo rondgelopen te hebben, vonden we dan toch een familie chimps
hoog in de bomen, die lekker aan het eten waren en zo nu en dan druk met elkaar praatten. Na nog een half uur, kwam er zowaar een chimpansee naar beneden en wandelde op zijn gemakje weg. Wow…. Uiteindelijk werd het een gedenkwaardig bezoek. Er zaten zeker zo’n 15 chimpansees in de bomen die allemaal naar beneden kwamen (we moesten zelfs nog opzij springen omdat er een mannetje met sneltreinvaart ons moest passeren) en waar we dus op zo’n 2 meter afstand naar hebben kunnen
kijken. Je weet echt niet wat je meemaakt! De chimpansees stoorden zich helemaal niet aan ons en bleven lekker luieren of elkaar vlooien. Dit allemaal alsof wij bij de familie hoorden of gewoonweg niet aanwezig waren. Op het moment dat de chimpansees allemaal in de buurt waren, mochten we er een uur bij blijven, maar dit had gerust nog uren mogen duren.
Na afloop van het bezoek hebben we nog een wandeling door het moerasgebied gemaakt, omdat daar andere sooren apen beter te spotten waren. Uiteindelijk 4 soorten apen soorten gezien, die we bij ons alleen in de dierentuin kunnen aanschouwen, daarnaast ook de zwart/witte hornbill vogels gezien. Topdag gehad dus.
Morgen trekken we weer verder naar Ruboni community camp. Onderweg hebben we een tocht langs vele kratermeren en beklimmen we ook ook van de bergen van Rwenzori Mountains. Daarna richting Queen Elizabeth NP om ook daar weer dieren te gaan spotten.
Uganda is echt een aanrader!
Liefs, Maria en Petra


gr. Tineke