Porto

5 juni 2017 - Porto, Portugal

Hoi allemaal,

In de nacht van vrijdag op zaterdag zijn we om 3.00 uur vertrokken naar het vliegveld van Charleroi. Petra heeft anderhalve week vrij  ( ja, inderdaad alweer. En nee, het is geen vakantie, de kids moeten dinsdag weer gewoon naar school) en we konden het niet nalaten om een deel van die vrije dagen te gebruiken voor een citytrip naar Porto. Aangekomen op het vliegveld was het zo enorm druk, de rij voor de bagagecontrole stond al bijna buiten, dat we al wachtende er al vanuit gingen dat we de vlucht zouden missen en weer naar huis konden gaan.  Na heel lang wachten, werd onze handbagage dan toch gecontroleerd en kwamen we bij de gate aan waar iedereen al aan het instappen was. We konden dus toch nog mee! Na een vlucht van bijna 2,5 uur stonden we om 8.30 uur al op Portugese bodem, waar we eerst even op t gemakkie koffie gedronken hebben. Voor de vlucht hadden we natuurlijk geen tijd meer en van de vlucht zelf hebben we weer weinig mee gekregen.

Daarna met de metro naar het centrum van Porto waar we in de oude wijk Ribeira een appartement geregeld hadden en de eigenaresse ons al stond op te wachten. Meteen    een deel van het centrum bekeken en vooral erg lang in het zonnetje langs de rivier de 20170603_142137_resized_1Douro gezeten. Het is er erg gezellig en de bootjes naar alle portkelders die aan de overkant liggen, varen driftig heen en weer. De eerste indruk van Porto is zeer goed. De mensen zijn zeer vriendelijk, er hangt een zeer gezellig sfeertje, het is wel erg toeristisch en er staan veel mooie gebouwen, waar natuurlijk de Portugese tegeltjes niet ontbreken. 's Avonds ook nog even naar het mooie treinstation gewandeld waar ook de blauwe tegeltjes erg nadrukkelijk aanwezig zijn. 

Vanmorgen eerst even uitgeslapen en vervolgens terug naar het station waar we de trein naar Guimarães genomen hebben. Dit stadje ligt 55 km ten noorden van Porto en staat op de lijst van Unesco. Een leuk, oud centrum met hele smalle straatjes en veel 20170604_134316_resizedpleintjes waar de terrassen natuurlijk niet ontbreken. Bij onze eerste koffiestop moesten we het bonnetje 3x controleren of we het wel goed zagen: 2 koffie en 2 gebakjes voor 3 euro?! Dat kon niet kloppen. Maar het bleek toch echt zo te zijn. Uiteindelijk uren door de straatjes gedwaald, het kasteel bezocht en heerlijk gegeten bij een restaurantje gerund door een Nederlandse die daar al 22 jaar woont.  Terug naar Porto waar we 's avonds lekker gegeten hebben langs de rivier de Douro. 

Er is genoeg te zien en te doen hier. Daarnaast zijn er veel stadjes in de buurt die een bezoek meer dan waard zijn. In een korte tijd treffen we een 2e stad aan die ons zeer aangenaam verrast. 

Liefs van ons,

Maria en Petra

Foto’s

4 Reacties

  1. Ine en johan konings:
    5 juni 2017
    Wat een boffers. De ene vakantie is amper voorbij of de volgende dient zich aan. En wat voor een Mooie foto's van een ongetwijfeld
    prachtige zonnige stad.Genieten is dat Profiteer er nog maar even van.
    Groeten,
    Ine en Johan
  2. Ramona:
    5 juni 2017
    Hoi hoi ! Leuk om weer mee te kunnen lezen... en super fijne dagen toegewenst!
  3. Jose Backx:
    6 juni 2017
    Dat zijn vast weer gezellige dagen geweest. Weer mooie foto's .
    Weer een plaatsje erbij op mijn to-go-to lijst.
    Groetjes José
  4. Jolanda:
    7 juni 2017
    Geweldig wat een mooie foto's. Leuk om te lezen. Nou meiden daar gaan wij ook zeker eens een kijkje nemen.