Gambia 2
30 maart 2016 - Serrekunda, Gambia
Esamade allemaal,
Hier dan toch eindelijk een verslagje van onze bezigheden hier in Gambia. Afgelopen vrijdag dus aangekomen en zaterdag gewoon en relaxdagje. We hebben een keer een reis geboekt inclusief transfer e.d. bij Tui en dus kwam er op zaterdagochtend een vertegenwoordiger namens Tui. Nog sterker, wij zijn er zelfs even naar toe te gaan om te luisteren wat hij te zeggen had. Rest van de dag een beetje de omgeving bekeken en de souvenirmarkt van Kotu bekeken. Dat is op zich niet ver, maar iedereen die maar in de buurt is, komt naar je toe om een gesprek te beginnen ( soms kletsen ze zelfs met 4 door elkaar), waardoor elke 100 meter die je loopt je wel 15 min duurt. Maakt niet uit of dit op het strand of op de weg is, je bent nooit alleen.
Zondag hadden we met Bouba al een uitstapje naar Makasutu Cultural Forrest gepland en de markt van Brikama. Bouba is iemand die hier in Gambia woont en die we ontmoet hebben tijdens een van onze trommellessen, zo'n anderhalf jaar geleden. Het contact is sindsdien gebleven via Facebook.
Makasutu is een cultureel park, waar we een tocht in een kano hebben gedaan door de mangroven, een wandeling door het bos en vervolgens na de lunch getrakteerd werden op een zang, dans en muziekvoorstelling. Daarna nog over de markt van Brikama gelopen, waar we natuurlijk door een heleboel mensen zijn aangesproken en er vrolijk gefotografeerd moest worden, omdat een hoop mensen zichzelf graag in beeld zagen.
Vandaag hadden we een behoorlijk druk programma staan. Serrekunda markt, Akubo veemarkt, Brikama houtsnijmarkt, Sanyang beach ( het mooiste strand van Gambia) en de visafslag van Tanji. Tussendoor ook nog naar de compound van Bouba geweest
waar we hartelijk ontvangen werden door zijn familie. De markten en visafslag zijn hier werkelijk met niets te vergelijken. De markt in Serrekunda is echt gigantisch groot, waardoor je zo verdwaald. De vismarkt in Tanji vonden we misschien nog wel het meest indrukwekkend. Enorm veel bootjes die aankwamen, mannetjes die het water in renden met grote teilen om de vis naar het
strand te brengen. En op het strand honderden mensen die de vis kochten en verkochten. Wij konden hier nog wel uren blijven kijken.
Kijk maar naar de foto's om een betere indruk te kijken. Hoe dan ook, wij hebben het hier zeer zeker naar ons zin. ( en zien nu ook wel dat een weekje toch net iets te kort is)
Fonyatou,
Maria en Petra

Die foto van het kindje in die emmer! Prachtig ! Weer eens iets anders dan een Tummy Tub....
nog veel plezier samen groetjes Diny