Bhutan 2
21 augustus 2010 - Tshongdue, Bhutan
Hier alweer een verslag van het tweede deel van de week in Bhutan.
Woensdag 18 augustus: de gehele dag vanalles bekeken in de Bumthang-vallei. We begonnen bij de rivier waar volgens de legende een heilige in de rivier gesprongen is om te bewijzen dat hij onder water een grot met heiligen heeft gezien. Hij heeft 3 uur onder water gezeten en toen hij terug boven kwam, brandde het lampje nog steeds dat was aangemaakt voordat hij onder water ging. Vandaar dat deze plaats een naam van brandend meer heeft gekregen. Van hieruit hebben we het voormalige paleis van de koning bezocht, dat nu als een soort school voor jonge monniken in gebruik was. De jongens waren aan het leren (muziekles en het maken van tantra's met brooddeeg) en we mochten rondlopen en foto's maken, hetgeen de jongens zelf ook prachtig vonden, zo'n verzetje. Om te laten zien dat Bhutan volop bezig is met het ontwikkelen van het toerisme, mochten we een kijkje nemen in hun duurste hotel. Een overnachting kost $1600, maar daar krijg je dan ook wat voor. Een prachtige suite met een enorm ligbad, een uitgebreide spa met een stoombad, een enorme bibliotheek en WIFI internet, enz. Was wel een enorm contrast met de kloosters, maar de regering is ervan overtuigd dat het toerisme alleen maar gaat toenemen en om het in de hand te kunnen houden en te voorkomen dat er backpackers komen wordt de prijs zeer hoog gehouden.
Om het volgende klooster te bezichtigen moesten we een wandeltocht van 3 kwartier door de weilanden gaan maken. Behalve overal koeien en rode rijstvelden zagen we ook volop marihuna langs de kant van het pad groeien. Dit wordt gezien als onkruid en wordt als voer aan de varkens gegeven in de hoop dat ze dan zo high worden dat ze heel veel gaan eten en dan lekker vet worden. Het pad kwan uit bij weer een Dzong dat een van de oudste kloosters van Bhutan is en een tempel waarvan gezegd wordt dat Guru Rinpoche er een afdruk van zijn lichaam heeft achter gelaten in een rots. Langzaam maar zeker begint het ons al duidelijk te worden dat de gelovigen in Bhutan er wel erg veel legendes op na houden. Het ene verhaal nog sterker dan het andere. Bovendien komen hier zoveel heiligen en Bhudda's langs en dan ook nog in soms wel 8 verschillende verschijningen, dat er voor ons bijna geen touw meer aan is vast te knopen. Ze zeggen zelf dat het voor de gemiddelde Bhutanees ook al erg ingewikkeld is.
Van hieruit nog 3 kwartier verder gelopen over smalle paadjes en een hangbrug over de rivier naar weer een oud klooster. De tocht was mooi, het klooster weer een van de velen. Onderweg wel het een en ander te weten gekomen over het leven in Bhutan. Ook hier heerst nog veel werkloosheid en er is geen werkloosheidsuitkering. De regering doet er wel van alles aan om je te helpen met het vinden van een baan maqar tot die tijd moet je familie je onderhouden. Er wordt veel geinvesteerd in onderwijs zodat de jeugd in de toekomst makkelijker aan een baan kan komen. Wel is er een goede gezondheidszorg die gratis is en mocht je voor behandeling naar het buitenland moeten wordt dit voor een groot deel door de overheid betaald.
Donderdag 19 augustus: Vandaag weer een lange autorit voor de boeg. Van Bhumtang naar Gangtey. De Gangtey-vallei is beroemd vanwege de overwintering van de kraanvogels met de zwarte nek die vanuit Tibet komen. Deze vogelsoort is bedreigd en om de vogels niet te storen, heeft de regering tot zover nog geen elektriciteit aangelegd. Bij aankomst hebben we een wandeltocht gemaakt door de prachtige vallei. Tussen bomen door, door het wetland en uiteindelijk naar het hotel. Het hotel was wederom prachtig. Een grote kamer met uitzicht over de vallei. Eerst wat houtblokken in het kacheltje op onze kamer, zodat het 's avonds niet te koud zou zijn (er is geen elektriciteit, maar het hotel had wel een generator. Deze werd om 21.00 uur afgezet, vandaar dus de houtkachel). Om 21.00 uur vielen dus alle lichten uit. Gezellig in bed lezen met een kaarsje en zo'n lampje dat je op je hoofd kan zetten.
Vrijdag 20 augustus: Van Gangtey naar Paro gereden. Onderweg eerst even naar het kraanvogelcentrum. Hier stonden grote verrekijkers opgesteld en konden we de enige achtergebleven kraanvogel bekijken. Hierna hebben we een bezoek gebracht aan een platteland basisschool. Onze gids had eerst toestemming gevraagd en we waren van harte welkom. Alle kinderen stonden netjes op toen we binnenkwamen en gingen pas weer zitten nadat wij gezegd hadden dat dat mocht. We hebben een groep 6 en 7 bezocht. De ene groep had les in Zonga, de Bhutaanse taal en de andere had Engelse les. We mochten de klas in en wat vragen aan de kinderen stellen en wat foto's maken. Toen vroeg de Engelse juf of wij wat over onszelf wilde vertellen. Petra heeft vervolgens een aadrijkskunde les over Nederland en Europa gegeven en Maria heeft wat over sport en zwemmen in Nederland vertelt. Het Engels van de kinderen was nog niet op zo'n hoog niveau dus het was waarschijnlijk wel wat te moeilijk voor ze, maar ze vonden het allemaal wel geweldig spannend en interessant. Hierna zijn wij na nog een tempeltje te hebben bezocht, verder gereden naar Paro waar we 2 nachten verblijven.

Na een week in Duitsland, vlakbij Dresden, te zijn geweest heb ik net al jullie reisverhalen weer gelezen. Prachtig hoor! Ook door de foto,s krijg je wel een heel mooi beeld van wat jullie allemaal zien. Nog heel veel plezier en groetjes van Olga.