Ragusa, Noto en Syracuse
29 april 2017 - Syracuse, Italië
Hoi allemaal,
Na Piazza Armerina zijn we weer doorgereden richting het zuiden van Sicilië. Onderweg naar Noto zijn we eerst gestopt in Ragusa. Net als Noto staat deze stad op
de lijst van Unesco en is bekend om zijn barokke gebouwen. Ragusa bestaat uit 2 delen, een modern deel en het oude deel, gebouwd op een rots. Ook hier de Dom bezocht, waar we even flink moesten doorstappen door de kleine, maar vooral steile straatjes. Tot zover gaan alle kerken en winkels om half 1 dicht, voor een siësta, die tot half 4 duurt. Daarna door de straatjes gestruind en natuurlijk heerlijk in de zon gezeten met een kop koffie. Vervolgens doorgereden naar Noto. Ook Noto heeft tientallen kerken, waarvan we er een aantal bekeken hebben. 's Avonds worden alle
gebouwen en pleinen verlicht, wat een gezellig sfeertje geeft. Moet er wel bij zeggen dat de Italianen vroeg naar bed gaan, want rond 9 uur wordt t erg stil op straat. Wat dat betreft is het net onze wereldstad Roosendaal. ;)
Op onze 2e dag in Noto hebben we de zuidpunt van het eiland bekeken. Onder andere de kaap van Sicilië, een natuurgebied waar veel vogels te zien zijn ( wij hebben helaas geen flamingo kunnen spotten, maar ze schijnen er wel te zijn) en het vissersdorp Marzamemi bezocht.
Gisteren onze spullen weer in de auto gestopt en op weg naar Syracuse. Ook een vissersdorp, met de oude stad Ortigia op een schiereiland. Het is hier een stuk drukker met toeristen dan de afgelopen dagen. Natuurlijke ook hier de leuke kleine straatjes en gezellige pleinen bekeken en vandaag een van de oudste en grootste van de Griekse amfitheaters ter wereld, naast die van Athene, gezien. Ook het oor van Dionysius, een grot waar de akoestiek erg goed is, even in geweest.
Morgen verplaatsen we ons weer richting Taormina, ten noorden van Catania, om een dagje te relaxen aan het strand. ( ja Marga, van al dat sightseeing moeten we nu even niks doen) om ons op te maken voor een bezoek aan de Etna. Maar daarover later deze week meer.
Voor jullie info: het weer is nog steeds zonnig en ja, we rijden nog steeds elke dag verkeerd. Zelfs met google maps lukt het ons nog steeds niet om het juiste weggetje te nemen. Een belangrijke weg, ziet er hier uit als een onbelangrijk paadje. Maar, er is ook goed nieuws...... we zien er blijkbaar uit als echte Italianen in onze auto. Er is niemand die twijfelt als we midden op de weg even willen keren ( ja ook op een autoweg :) LOL ) of als we bedenken dat we midden op de snelweg een sanitaire stop willen houden. Hahaha grapje, maar we doen net als zij gewoon waar we zelf zin in hebben in het verkeer.
Liefs van ons,
Maria en Petra


Jullie vorige verslag wel gelezen maar ik had even geen tijd voor een reactie en nu is er alweer een nieuw verslag.....
Fijn dat jullie zulk lekker weer hebben daar kun je alleen jaloers op zijn. Ze beloven ons voor morgen ook een lentedag, eerst zien , dan geloven...Gelukkig dat jullie je thuis voelen in het verkeer daar.....lijt me vreselijk.Taormina en Syracuse zijn wij ook geweest.
Ben benieuwd hoe het jullie vergaat op de Etna... een hele belevenis was dat voor ons.
Lekker genieten op het strand....
Veel plezier. Groetjes van Tineke
groetjes Diny
Weer leuk om jullie belevenissen te lezen. Nog heel veel plezier en geniet ervan!
Groetjes van Olga.